Opleiding “Praktisch leidinggeven voor managers”
Optimaal functioneren tussen directie en medewerkers
Veel medewerkers groeien door naar een leidinggevende positie vanwege hun goede mentaliteit en vakbekwaamheid, hun talent en ambitie. De praktijk laat zien dat deze eigenschappen heel belangrijk zijn, maar absoluut nog geen garantie voor succes betekenen. ‘Manager zijn’ is een veranderproces naar een heel nieuw vak. De nieuwe leidinggevende zal ‘oude waarden’ moeten loslaten, zoals zelf oplossingen bedenken en bemoeienis houden met de details van het werk.
Nieuwe competenties worden belangrijk, zoals communiceren, organiseren, (sales)coachen, motiveren en delegeren. Daarin liggen de succesfactoren voor het slagen als manager.
Voor wie?
Deze opleiding is bestemd voor leidinggevenden die vanuit hun vakkennis een leidinggevende functie zijn ingerold. Je hebt al enige ervaring met leidinggeven, bijvoorbeeld als teamleider, supervisor of afdelingsmanager. De meeste deelnemers zijn echte praktijkmensen, doeners. Het opleidingsniveau is minder relevant. Je wilt graag de onderbouwing van de dingen die je al doet, praktische tips en handvatten om beter te functioneren.
Werkwijze
De opleiding is niet schools of theoretisch. Er is juist gekozen voor een praktijkgerichte aanpak, die herkenbaar en direct toepasbaar is. Dat maakt de opleiding uniek ten opzichte van alle andere managementopleidingen. Je eigen praktijkvoorbeelden kunnen worden ingebracht, de opleiding is interactief, met nuttige modellen, oefeningen en veel bruikbare tips en adviezen.
Programma
Het programma bestaat uit drie trainingsdagen. Voorafgaand aan de opleiding is er een intakegesprek via Skype om je leerdoelen te bepalen. Per trainingsdag heb je ongeveer 4 uur zelfstudie nodig.
Het programma bestaat uit de volgende modules:
Module Communicatie
• Communicatiestijlen en -modellen
• Gesprekstechnieken
• Vergadertechnieken
• Rapporteren
Module Timemanagement
• Prioriteiten stellen
• Effectief je eigen tijd indelen
Module Coaching
• Coaching; een manier van leiding geven
• Waarom bereik je met coaching betere prestaties?
• De kracht van het vragen stellen
• Anders kijken naar situaties
• Coachen op verkoopgesprekken
Module Leiderschap
• Motiveren en delegeren
• Verschillende leiderschapsstijlen
• Situatiegericht leidinggeven en coachen
• Omgaan met emoties, weerstand en conflicten
Beoogd resultaat
Na afloop van de opleiding kun je de volgende resultaten behalen:
• Je krijgt inzicht in jouw kwaliteiten en valkuilen als leidinggevende
• Je leert hoe je de betrokkenheid van jouw team kunt vergroten
• Je kunt jouw medewerkers motiveren om te verbeteren
• Je weet draagvlak te creëren voor het beleid van jouw organisatie
• Je kunt duidelijke feedback geven op gedrag van je collega’s
• Je kunt je collega’s beter coachen op hun commerciële houding en vaardigheden
Donderdag 12 mei van 09.30 – 16.30 uur.
Donderdag 2 juni van 09.30 – 16.30 uur.
Vrijdag 24 juni van 09.30 – 16.30 uur.
Investering
De investering bedraagt: € 845,- inclusief koffie/thee/lunch, lesmateriaal en certificaat en exclusief 21% btw.
Locatie
Leerhotel Het Klooster, Amersfoort